SOLUTII PENTRU APLICATII TIPICE

    Firmele din domeniul IT si in special cele din domeniul software-ului pot sa dezvolte solutii care pana acum nu erau posibile, erau costisitoare sau greu de operat. Astfel utilizatorul va avea sisteme competitive, economice si adaptate perfect la economia mileniului urmator. Toate tehologiile prezentate mai jos, ofera posibilitatea utilizatorului sa-si reduca costurile, sa-si gestioneze mai bine resursele si sa desfasoare o activitate de un inalt nivel calitativ.

    Va prezentam cateva exemple de aplicatii tipice ale realizate folosind tehnologiile AIDC si echipamentele pentru citirea codurilor de bare si cartelelor magnetice.

- Aplicatii de gestiune a marfurilor

- Pontajul si controlul accesului in firma

- Urmarirea mijloacelor fixe

- Colectarea de date

 

 

 

APLICATII DE GESTIUNE A MARFURILOR

    Sunt cele de tip "casa de marcat" sau "punct de vanzare". Diferenta dintre cele doua este data de echipamentele folosite si perfomantele oferite in prelucrarea ulterioara a datelor de catre sistemul informatic. Ambele se bazeaza pe utilizarea codurilor de bare plasate pe produse si inregistrarea tranzactiilor in momentul in care acestea au loc. Exista o baza de date centrala in care se reflecta toate acestea si care ofera informatii referitoare la nivelul stocurilor, miscarea produselor, veniturile si profitul realizat, etc.

    Prin utilizarea acestor aplicatii, managerii pot sti in orice moment nivelul stocurilor, raioanele care inregistreaza volume mari de vanzari la un moment dat (si care au nevoie, de exemplu, de suplimentare numarului de vanzatori sau de aprovizionarea cu marfa din depozit) dar pot beneficia de asemenea in timp scurt de statistici referitoare la performatele angajatilor sau la rulajul sau profitabilitatea diverselor produse. Un avantaj deloc de neglijat este acela ca vanzatorii nu trebuie sa aiba o pregatire speciala in ceea ce priveste produsele pe care le vand, ci doar una privind operarea echipamentelor de AIDC.

    De cele mai multe ori este vorba de o casa de marcat si un cititor de coduri de bare, ceea ce formeaza un ansamblu simplu de operat. In acest fel se obtine o mare flexibilitate a personalului, relativ la raionul la care acestia lucreaza. Faptul ca unul dintre vanzatori absenteaza, nu mai constituie o problema majora, acesta putand fi usor inlocuit cu un altul de la un raion cu o incarcare mai scazuta in acel moment. De multe ori notiunea de "raion" dispare din punct de vedere al vanzatorilor, continuand sa existe doar din punct de vedere al cumparatorilor.

inapoi la cuprins

 

PONTAJUL SI CONTROLUL ACCESULUI IN FIRMA

    Sunt aplicatii care permit o mai buna gestionare a resurselor umane. Totul porneste de la inregistrarea automata a intrarii/iesirii personalului din diversele zone ale intreprinderii. Aceasta se face de catre terminale (unele programabile in Basic sau C), ceea ce inlatura posibilitatea "intelegerii" cu portarul sau pontarii de catre alta persoana.

    Orele lucrate suplimentar (si platite dublu) se vor inregistra real iar probleme de genul "am pontat gresit" nu vor mai avea acoperire. Accesul poate fi controlat extrem de precis prin porti electromecanice care nu permit accesul decat persoanelor autorizate, in zonele in care acestea au drept de acces si in intervalele de timp convenite. Se pot defini intervale in care accesul este permis, chiar daca persoana respectiva a intarziat, dupa care accesul poate fi refuzat pentru toata ziua in curs.

    Acelasi lucru poate fi impus de exemplu pentru perioadele in care persoanele respective sunt plecate in concediu sau deplasari. Flexibilitatea unor astfel de sisteme este maxima datorita faptului ca terminalele de control sunt programabile. Accesul personalului poate fi structurat pe diferite nivele, datele putand fi obtinute in timp real, nivelul decizional se deplaseaza catre terminal, calculatorul central avand doar rolul de a interoga terminalul si a prelua datele in vederea realizarii de calcule de salarii sau statistice in vederea sprijinului in luarea deciziilor manageriale. Din nou apare aspectul legat de caracteristica de "timp real".

    In cazul folosirii sistemelor clasice, situatiile referitoare la prezenta se puteau obtine doar dupa introducerea (manuala) a datelor, cel mult bilunar. In acest caz, situatiile se pot obtine oricand, inclusiv informatii de genul "Salariatul X este la serviciu in acest moment, daca da, in ce sectie se afla"?. Desigur localizarea personalului se face in functie de arhitectura sistemului.

    Ca variante ale acestui tip de aplicatii, sunt aplicatiile legate de accesul automat in parcari, instalatii de transport pe cablu, sali de spectacol, expozitii sau muzee, toate bazate pe identificarea automata fara a mai necesita prezenta operatorului uman. Terminalul ia singur decizia permiterii accesului in zona respectiva, urmand ca, eventual sa transmita, la cererea calculatorului central, o situatie centralizatoare. Pe aceasta cale se obtine reducerea costurilor si in plus se elimina posibilitatea "scaparilor" care pot aparea din partea operatorilor umani care din pacate pot fi uneori si "stimulate".

 

inapoi la cuprins

 

URMARIREA MIJLOACELOR FIXE

    Aceste aplicatii permit urmarirea si regasirea mijloacelor fixe si a obiectelor de inventar (uneori utilitatea este chiar mai mare in acest caz, acestea fiind de dimensiuni reduse, prin natura activitatii putand fi mai usor ratacite). Oricine a fost implicat in activitatea de inventariere a mijloacelor fixe de la finele anului (fie in comisia de inventariere, fie ca detinator de astfel de obiecte) isi aminteste cat de mult dureaza si cat de obositoare este aceasta activitate. Deoarece identificarea obiectului si de multe ori a detinatorului acestuia se fac simultan cu compararea datelor aflate in "baza de date" (de cele mai multe ori sub forma unor fise de inventar), operatiunile dureaza mult. Solutia oferita de aceste sisteme consta in plasarea unor etichete cu coduri de bare pe fiecare obiect in parte si citirea acestora cu ajutorul unui terminal portabil, impreuna cu numarul camerei in care se afla in momentul in care se efectueaza inventarul. La terminarea operatiunii, datele se transfera automat in calculator in cateva minute (fara a fi necesara introducerea manuala), dupa care se intocmesc rapoartele referitoare la obiectele identificate, locul unde se afla si cele care lipsesc (si gestiunile din care lipsesc). Lucrul important este ca obiectele sint identificate automat pe baza etichetelor cu coduri de bare iar datele (sute sau chiar mii) sunt introduse automat in sistemul de calcul in cateva minute.

inapoi la cuprins

 

 

COLECTAREA DE DATE

    Toate aceste aplicatii se bazeaza pe terminalele (de cele mai multe ori portabile) de colectare a datelor. Avantajul este dat de faptul ca datele se introduc o singura data in sistemul de calcul prin preluarea lor cu ajutorul terminalului portabil. Se elimina astfel necesitatea introducerii succesive insotita de riscul tastarii eronate.

Iata cateva exemple.

  1. Preluarea datelor de la contoare (de energie electrica, termica, gaze naturale, apa, etc.)
  2. Fiecare contor va purta un cod propriu care va identifica unic consumatorul si care va fi scanat inaintea sau dupa tastarea indexului citit. Avantajul este ca operatiunea de introducere de date se face de catre un mare numar de operatori si se inlatura nevoia unui alt nivel de introducere de date. In plus, responsabilitatea corectitudinii datelor poate fi precis atribuita.

  3. Merchandising
  4. Agentii din teren introduc datele direct in terminalele portabile (codul furnizorului, codul produsului si pretul), pe care le transfera la intoarcerea la sediul firmei direct in calculator in vederea prelucrarii.

  5. Urmarirea pe fluxul tehnologic
  6. Pentru produsele pentru care istoricul tehniologic al subansamblelor trebuie urmarit (masinile pe care s-au facut prelucrarile, lucratorii care l-au efectuat, rezultatele controalelor de calitate si cine le-a executat etc.).

  7. Colectarea detelor din depozite
  8. De exemplu executarea unor inventare, preluarea datelor la incarcarea/descarcarea mijloacelor de transport etc.

  9. Urmarirea coletelor pentru activitatile de curierat

    Prin colectarea datelor de identificare a coletelor in diverse puncte ale traseului si descarcarea lor in sistemul de calcul al transportatorului se poate cunoaste in orice moment stadiul in care se afla expedierile.

inapoi la cuprins